tisdag 1 december 2009

Dripp dropp

Varför är det helt omöjligt att komma ihåg Elviras d-droppar? Dessa droppar av d-vitamin som alla barn under tre år ska ta varje dag för att hålla sig friska och starka i detta mörkrets land. Jag tycker själv att jag månar mycket om mina barns hälsa, men jag börjar verkligen undra över hur jag är funtad som inte kan komma ihåg denna enkla handling... Jag äter själv vitamintabletter och klarar galant av att ta dessa varje dag. Men när det gäller min älskade lilla bebis glömmer jag det konstant.
- Behöver du fler d-droppar, frågar sköterskan varje gång jag går för att väga och mäta.
- Nej tack, säger jag. Det finns nog fortfarande en del kvar hemma.
Sanningen är att flaskan - som nu är ett halvår gammal - fortfarande ser orörd ut. Sist jag var där kände jag mig tvungen att tacka ja till en ny, eftersom jag gissade att flaskan borde ha varit tom vid det här laget...
Jag har till och med ställt flaskan på matbordet som en ständig påminnelse, men inte ens det har hjälpt...

Fram till för ett år sedan fick alla barn - sedan åtminstone 70-talet - ad-droppar, alltså droppar bestående av både a- och d-vitamin. Men efter flera årtionden har man kommit fram till att dessa vitaminer slår ut varandra och effekten uteblir! Hm... kanske kan det vara så att alla vi som växte upp med ad-droppar helt enkelt fått sämre minne - av vitaminbrist - och därför glömmer att ge vitaminen till våra barn? Jag måste bryta cirkeln!!! I dag har jag börjat!

1 kommentar:

  1. Fantastiskt kul att läsa din blog. Gustav har heller inte fått några ad-droppar (tänk om vi skulle få 3 barn, då kanske jag skulle glömma att ge 3:an mat eller byta blöja varje dag..) Vi kan ju se det som ett vetenskapligt exprement med våra barn. Går det bättre för Sixten och Tilda än Elvira och Gustav -ja, då vet vi iallafall vad det beror på. Kanske kan vi tjäna en slant för att tala om vår slutsats för forskarna. Kram Stina

    SvaraRadera