torsdag 17 december 2009

Djupsnö och julklappsköp

I värsta snöyran passade jag på att flänga runt hela stan på jakt efter julklappar. Det här med tajming är inte min grej... Jag pulsade fram med barnvagnen i snöblåsten som gjorde sikten till mjölk, medan mascaran bildade svarta ränder på kinderna (som om det spelar någon roll...). Men jag känner mig ändå helnöjd med dagen - strapatsfylld resa genom stan till trots. Förutom ett bottennapp på Bondelid vid Fridhemsplan där jag skulle hitta en kompletterande julklapp till Anders - förlåt systeryster för att jag lurade med dig dit! - blev det en del lyckade köp till barnen.

Förra året åkte jag till Toys r us i Kungenskurva och handlade - likt många andra stressade föräldrar - plastiga skräpleksaker i grälla färger. Ni vet sådana där leksaker som gärna innehåller någon fruktansvärd melodislinga eller motorljud som riskerar att omvandla den mest sansade människa till psykfall. Men inte i år inte. Nu valde jag istället Krabat på Folkungagatan. Lagom stort och klart överblickbart - vilket passar mig som får negativ puls av stora affärer - och bara jag och en annan kund i affären. Dessutom trevlig personal och ett bra urval av fina leksaker (nej, jag har inte fått betalt för dessa ord). Så trots att jag inte hann äta lunch och trots att jag fick dra två trötta barn på snow racer från dagis och samtidigt köra vagnen i djupsnö och bära julklappspåsar - känner jag mig nöjd. Och jag tänker inte klaga på snön - lika lite som jag klagar om det blir värmebölja på sommaren. Nej vintervitt gör allt vackrare. Det får mig att tänka på vintrarna när jag var liten när det alltid var tjockt med snö och vi åkte snow racer varje dag!

1 kommentar:

  1. Krabat är en härlig affär. I år trotsar jag all julshopping på stan och ägnar mig åt nätshopping!

    SvaraRadera