söndag 6 december 2009

Berg- och dalbana

Tjong in i betongväggen. Nej, jultomtesmurfen som var dagens present i julalmanackan uppskattades inte av Axel. Men han får ju i alla fall utlopp för sina känslor - det är inget som sopas under mattan här inte. Besvikelser av diverse slag - som att det bara finns röda äpplen hemma istället för favoriten gröna - tar sig ofta i uttryck med att något flyger in i väggen och sedan en språngmarsch in till rummet. Men humöret kan snabbt förbättras med hjälp av små medel. Ofta är det blodsockret som är i botten och när det är avhjälpt med frukt eller grönsaker hjälper han gärna till med dagens lunch eller middag. Det är kul att se hans iver när han hackar, steker och rör runt.
- Jag är kocken, mamma!

Med humörsvängningar i tanken kan jag inte låta bli att undra hur föräldrar gjorde "förr i tiden" med sina 3- 4-åringar? Då när barn skulle "hållas på mattan" och ses och synas så lite som möjligt. När jag ser på mina barn och märker hur deras känslor åker berg- och dalbana likt en tonårings - och trots allt känner att det är bra att de vågar vara bråkiga och ta plats. Då undrar jag hur gårdagens barn egentligen mådde - innerst inne...

1 kommentar:

  1. Inte särskilt bra, eller hur? Kram till dig o Axel o hela familjen.

    SvaraRadera