torsdag 24 december 2009

Vem använder julfrimärken?

00:45 natten till den 22 december.
- Åh nej, fotografierna passar inte i korten.
Anders lät något trött när insåg att fotografierna på barnen var tvungna att klippas till för att passa i julkorten. Som vanligt var vi ute i sista stund med julhälsningarna. Om det skulle finnas en teoretisk chans att för dem att komma fram innan jul skulle de postas morgonen därpå. Det kändes enkelt när jag köpte kort, julstämpel och glittrig penna någon månad tidigare - nu skulle vi bara stämpla, skriva och limma. Men smarta som vi är väntade med att ta ett foto till kvällen den 21 och sedan skulle allt göras klart... Det hade ju så klart varit lättare med såna där färdigtryckta kort där man bara skriver under med namnen på familjen. Men har man en gång börjat med fotografier på sina små älsklingar kan man tidigast sluta när ungarna flyttat hemifrån. Medan Anders fixade med korten denna kväll höll jag på att slå in en miljon julklappar samtidigt som jag sprang runt och letade grejer som behövdes när vi skulle åka iväg dagen efter. Självklart hade inte alla julklappar inhandlats heller...

Tänker att jag nog aldrig använt julfrimärke på mina julkort. I sådana fall måste det varit långt innan jag fick barn. Nä, julfrimärke passar nog inte Anders och mina personligheter - alltså såna som vi har på något underligt sätt alltid för mycket att göra. Det mesta - för att inte säga allt - görs i sista sekund.
För vissa människor verkar allt "fixande" så himla lätt. Hur lyckas de med att ha vävda namlappar isydda i barnens kläder, baka pepparkakor på icke-Konsum-fusk-deg till luciafikat på dagis, bjuda på middag i ett välstädat hem utan att få huvudvärk, framkalla semesterbilder och sätta in i album och kanske det allra svåraste - skicka julkorten med julfrimärke...? För mig är det ett mysterium.

Men nu sitter jag här på julaftons kväll och pustar. Vi lyckades baxa hela familjen till julfirandet och julmaten har lagats och ätits (kan i och för sig inte ta på mig äran för tillagningen). Tomten har levererat snyggt inslagna paket. Och julkorten verkar ha letat sig fram till åtminstone några i bekantkskapskretsen redan den 23. Tjohej!

1 kommentar:

  1. Ja tjohej och God forsättning på julen till Dig och din underbara familj! Kram Ma

    SvaraRadera