tisdag 30 mars 2010

Tommar och tåpbubblor

Axel har ett bra ordförråd och grejar alla ljud galant, ja förutom s vill säga... Allt som oftast byter han helt enkelt ut s:en mot t. På fyraårs-kontrollen på bvc ber de oss att öva på s med honom hemma annars kan de bli aktuellt med besök hos talpedagogen. Hjälp, genast blir jag sju år gammal och är tillbaka i lågstadiet. Tänker på de stackare i klassen som hade något underligt uttal och tvingades gå till talpedagogen när resten hade en av de roligare lektionerna, typ sagoläsning, teckning eller musik. Nej, här ska övas.
- Axel, kan du säga S (ljudar ess)?
- Ett.
- Nej, inte med t, utan eeesssss.
- Eeeetttt!
- Kan du säga sommar?
- Tommar.
- Okej. Kan du säga ssssssssssssssssssss. Låtsas att du är en orm.
- Sssssssssssssssssss. (Han säger det klockrent, utan att läspa).
- Superbra! Kan du säga sssssssommar?
- SssssssssTommar.
- Okej. Försök med Sssssssåpbubblor istället.
- SsssssssTåpbubblor!!!!!
Anders kommer in i samtalet.
- Axel hur säger du om du vill ha en smörgås?
- Jag vill ha en macka!

Smarta unge. Jag har i och för sig en nära yngre kvinnlig släkting som hade rätt stora problem med s när hon var liten. Men här var det h som var ersättningsordet. Vid läggdags på kvällen sa hon den numer klassiska frasen. "Jag vill inte hova i min häng, jag vill hova i hoffan". Men se - av henne blev det journalist :-).

4 kommentarer:

  1. Älskade "ungar mina" vuxna och små. Så otroligt härligt, vilken träffande analys. Jag älskar er alla!

    SvaraRadera
  2. Jag hmälter! Han är inte dum han..
    Kramar från journalihten

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera