söndag 7 mars 2010

Nytt rekord

Rekord! I natt sov Elvira i sin egen säng från 21 i går kväll till klockan var 3. Herregud det är ju hela sex timmar! Det tidigare rekordet låg på tre. Om inte Axel vaknat några gånger hade jag kunnat sova flera timmar i sträck där på natten. Men hur som helst - det finns hopp! Jag tänker stilla på rådet jag fick på bvc när Elvira var några månader gammal. "Du vet väl att hon inte behöver äta på natten längre?". Jo tjena. Jag skulle vilja se den bvc-tant som tog striden med Viran på natten när hon är så där ursinnigt hungrig. Jag har lyckats dra ut på tiden mellan matningarna - och i natt gick det ju hela sex timmar - men när hon vaknade då vid tre skrek hon som besatt tills hon fick en flaska välling. Och på nolltid tömde hon hela. Tänker på vad den danska psykologen Jesper Juul sagt. "Behandla barnen som du behandlar en annan vuxen". Lika lite som man skulle neka någon vuxen att äta när han/hon är hungrig. "Nej, ska du verkligen äta det där äpplet? Vi åt ju mat nyligen." Lika lite skulle man ge denna vuxna person guldstjärnor för att denna varit duktig och ätit upp allt på tallriken...

PS. Heja, heja alla (och en extra tanke till Niklas) som sliter i längdspåren mellan Sälen och Mora i dag. Tänk att något som ser så lätt ut på tv kan vara så svårt... DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar