onsdag 31 mars 2010

Smör, smör, smör

Vi borde faktiskt få lite sponsorpengar från Bregott med tanke på vår konsumtion. Utan att överdriva - vi gör av med en sån där stor orange bytta i veckan! Ja, nu har ju jag aldrig varit någon förespråkare för light-produkter direkt. Långt innan fett-dieten blev på tapeten har jag envist hävdat att så kallad smalmat aldrig kan vara vare sig nyttig eller naturlig. Jag menar, vad är det för naturligt med att ta bort det naturliga fettet och ersätta det med någon annan äcklig konstgjord substans? Undrar bara hur länge Livsmedelsverket ska stå fast vid sina kostråd om magra produkter även till barn. Läs bara vad det står på deras hemsida: "Alla, också barn, rekommenderas att äta mindre mättat fett. Därför är det bra att välja lättmjölk, lättfil och lättyoghurt." Tänkte på det i morse när Axel sa till mig att jag inte fick se på när han bredde sin smörgås. Jag förstod snabbt varför när jag såg att smörlagret var tjockare än själva mackan. Men jag låter honom hållas. För han, om någon, är ett levande exempel på att riktigt smör, mjölk och grädde definitivt inte leder till fetma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar