onsdag 17 mars 2010

Sjuk liten kille

Vi är i Sälen på semester men Axel är så sjuk så sjuk. Tidigt i måndags morse började han kräkas och han bara fortsatte och fortsatte, timme efter timme efter timme. Ingenting fick stanna kvar. I går var han så trött och nästan apatisk och ville inte ha någonting ens att dricka längre. Efter flera timmars väntan på vårdcentralen i Sälen by konstaterades halsfluss, som tydligen kan sådana symptom. Först sa läkaren att det var magsjuka och att det inte var konstigt att han var så trött efter flera dagars uppkastningar. Som tur var bad jag honom att kolla i Axels hals eftersom hans tunga var så underligt vit - och efter ett halsprov upptäcktes så en streptokockinfektion. Å stackars Axel. Jag vet inte hur länge han haft halsfluss, jag själv har ju haft det i två omgångar, och risken är stor att han känt av detta en längre tid. Det är inte heller första gången han kräks den senaste tiden - utan att någon av oss andra i familjen blir dåliga. Han har faktiskt varit blek och hängig i flera månader.

Jag har så dåligt samvete över att jag inte propsat på ett halsprov tidigare. Men jag har pratat med tre läkare och ingen tyckte att det fanns anledning att kolla hela familjen efter streptokockbakterier, trots mina upprepade halsflusser. Axel träffade även en läkare vid min första halsfluss, men efter en snabb titt i halsen tyckte han inte att det behövdes tas prov, och då hade Axel ändå klagat på halsont. Det är då f-n att man alltid måste stå på sig så i kontakt med vården. Nu har vi en totalt utslagen liten kille som rasat i vikt och fortsätter att kräkas. Och penicillinet kräks han också upp. Om det inte vänder snart måste han läggas in. Så onödigt...

3 kommentarer:

  1. Era stackare! Fy jag lider verkligen med er. Och på semestern och allt. Det är så lätt att skuldbelägga sig själv när det gäller ens barn men ni har ju såklart agerat precis som vilka andra förälder som helst - utifrån vad ni trodde var bäst för Axel. Man ska ju kunna lita på vad läkarna säger. Det är alltid lätt att känna att man gjorde fel när man står där med facit i hand. Dina barn älskar dig över allt annat och tycker att du är världens bästa oavsett vad. Man kan inte göra mer än sitt bästa. Hoppas nu att Axel piggar på sig snart. Det är verkligen hemskt när ens små kärlekar inte mår bra. Sköt om dig nu. Kram till dig!

    SvaraRadera
  2. Lille, lille gubben. Men nu vet ni vad som "felar" och han får hjälp. Det är eländes elände att man inte blir "lyssnad på" i kontakterna med vårdapparaten, att man måste stå på sig som det så morskt heter. Stackars Axel, stackars er alla, på er semester och allt. Krya på sig till Axel och massor av "ja du orkar och fixar detta med" kramar till Dig Mimmi! Hoppas ni får några fina soliga dagar tillsammans! //grannen

    SvaraRadera
  3. Tack snälla för er omtanke och "pepping" till mig!

    SvaraRadera