onsdag 17 februari 2010

Kokta makaroner och vardagsrums-pick-nick

Hjälp! Ser något vitaktigt och slibbrigt när jag står i duschen och kollar ner på duschsilen. Funderar på om vi kan ha angripits av något slags skadedjur - kan det vara en larv? Vågar först inte kolla men när jag tagit mod till mig och tar en närmare kik inser jag att det är en helt vanlig kokt makaron. Inte för att det finns något vanligt över att hitta kokta makaroner i duschen... Men egentligen borde jag inte bli så förvånad. Det verkar som vi här hemma praktiserar principen "alla saker på fel plats". Med en extremt rörlig åttamånadersbebis som river ut lådor, drar runt på leksaker och lämnar halvätna tidningar efter sig är det svårt att hålla ordning. Men det är ändå ingenting jämfört med hennes storasyskon. Jag kan med stolthet - och visst mått av förfäran - konstatera att jag fått världens mest kreativa och påhittiga barn. Det byggs, ritas, klistras, tejpas - vad sägs till exempel om ett bord i papper? Det är uppställningsplatser för hundra bilar, pick-nick i vardagsrummet, kojor bland skorna i hallen, mataffär i köket, dagis på toaletten och hoppborg i vår säng. Nej på våra 103 kvadrat finns ingen plats för mig. Men i den här stan känns det helt kört att få råd till något mer spatiöst. Landet nästa?

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha...värmande så här i bussen på väg till vasaloppsstarten. Passa på å njut, snart flyttar de hemifrån...har jag hört! Kram / Niklas

    SvaraRadera
  2. Tack! Tänker på dig i dag!

    SvaraRadera