söndag 29 november 2009

Julskydd och hjulsaker

Jag gillar verkligen stjärnor i fönstren så här till jul. Riktigt längtar flera veckor innan första advent på att få lysa upp med lite extra ljus. Förra året köpte jag två vita pappersstjärnor med silvrigt glitter i snirkligt mönster som passar perfekt hemma. Det är bara ett litet problem - att sätta ihop dem! Snälla kan inte någon komma på en bättre konstruktion på dessa stjärnor!? Det är ju stört omöjligt att få ihop en knut som håller ihop både stjärnan och lampsladden utan att helt kvadda hela altet. De som känner mig vet att jag har noll tålamod för sånt... Och när man väl fått ihop stjärnan kommer nästa moment - att få det hela att sitta någorlunda rakt. Tur att jag har en man som kan ta vid när jag är nära att skicka ut hela julstämningen genom fönstret... Men nu hänger stjärnorna där så vackert - nästan rakt - och jag är så glad att över att jag har någon som kan hjälpa mig med "pilljobb". Denna någon som glittrar lika fint som stjärnan eftersom en del av "snirklet" numer sitter i skäggstubben. Jag slipper ha det som grannen mitt över - julstjärnor á la Pisa.

Tilda har ett stort intresse för språket och jag känner igen mig själv i henne när hon sitter och funderar över hur olika saker stavas och ljudar sig fram till orden. Liksom andra barn gillar hon att det närmar sig jul och av naturliga skäl är det mycket julsnack nu. I dag bad jag Anders sätta på hjulskydden till Elviras vagn varpå Tilda sa:
- Julskydd? Finns det sommarskydd också?

3 kommentarer:

  1. Kanske pås(k)skydd också? Kram till er alla. Ma

    SvaraRadera
  2. Gissa vem som fick ta över hänga-upp-julstjärne-uppgiften hemma hos oss efter mitt utbrott?

    SvaraRadera
  3. Rekord - två kommentarer! Kul att ni läser :-) och skönt att det finns fler som inte klarar julstjärnefix!

    SvaraRadera