måndag 17 maj 2010

Hemrullat

- JAG VILL HA KÖTTBULLAR I PÅSE OCH INTE DE DÄR STORA!!!
Åh shit, vad har jag gjort för fel? Jag vill inte att mina barn ska växa upp i tron att frysta tuggummibollar är så som köttbullar egentligen ser ut och smakar. Så jag står där, en försommarmåndag, och rullar mina egna köttbullar medan svetten lackar och ungarna skriker av hunger (och senare av besvikelse för att köttbullarna inte kommer från frysen). Ja, i ärlighetens namn är det främst sonen som föredrar det maskinproducerade. Äldsta dottern gillar hemlagat och gör sitt bästa för att brorsan ska äta mer av det som lagas.

Men min egna brist på vettiga argument ger sig till känna när jag hör mig själv säga.
- Fattar du inte att det är maskiner som gör köttbullarna från frysen!?
- Ja och de är säkert smutsiga! (hör jag dottern fylla i).
- Nej, de är inte smutsiga, men men men...
Ja, ni förstår. Vad ska man säga...? Och när minstingen tjongar iväg tallriken med det egenstompade moset och hemrullade bullarna och bara äter makaroner (som tillagats för att sonen skulle äta något av maten). Ja då blir jag åter rätt uppgiven.

Men så tänker jag återigen på den där nära kvinnliga släktingen som inte heller kunde säga S, men som nu är journalist. Ja, hon gillade också bara tuggummibollar från frysen (och de var inte ens ekologiska). Men om jag minns rätt, var det hon som stod där i julas och rullade egna köttbullar minsann :-).

1 kommentar:

  1. Visst är det kul? Att man ens fortsätter att anstränga sig... Å andra sidan vill jag inte att E ska bli en sådan unge som bara vill äta halvfabrikat och inte uppskatta hemlagad och vällagad mat. Så jag kämpar på med hemgjorda köttbullar osv och hoppas att han uppskattar det (om inte nu så sen när han blir lite större). Kram!

    SvaraRadera