lördag 19 februari 2011

Helgpigg och vardagstrött

Vad är det som får extremt vardagströtta barn att studsa upp varje helgmorgon i arla timme? Lagen om alltings djävulskap? Ett sätt att hämnas de föräldrar som varje vardagsmorgon tjatar, tjatar, tjatar för att få de ack så trötta barnen att skynda med frukosten, skynda att klä på sig, att kissa, att borsta tänderna, borsta håret... Fokus!

Allt för att de ska hinna till skolan i tid, för att vi föräldrar ska slippa komma allra sist till jobbet denna morgon också. För att vi än en gång ska slippa ringa och säga att vi är aaaaningen sena till morgonmötet. Och på väg till jobbet tänker jag positiva tankar. Om bara inget körfält är avstängt på Essingeleden. Om bara Postenavfarten vid Tomteboda åtminstone rullar framåt och inte står tvärstill. Om det bara finns en parkeringsplats kvar till mig när jag väl kommer fram, efter i värsta fall uppåt en timme i köer. Ja då kanske jag kan smyga mig in på kontoret utan att alla märker att jag är toksen - i dag också.

Ja så när lördagen äntligen kommer och vi slipper jaga, jaga, jaga hela morgonen. Då vill vi bara få sova, länge och tungt. Så snälla barn, var lika trötta när lördagen kommer som ni är måndag till fredag!

Och vi fortsätter födelsedagsfirandet som har en extremintensiv period i familjen från februari till maj = många tillfällen att ses :) Hittills har vi avverkat min och Tildas födelsedagar (hennes för exakt en vecka sedan). Och i dag är det lillasysterysters tur. Grattis Jessie - i dag är det din dag!

2 kommentarer:

  1. Äntligen, kul att du är tillbaks! Vi har inte blivit bortskämda med inlägg i år :)

    SvaraRadera
  2. Nej, verkligen inte! Men jag vill ju skriva egentligen. Tiden, tiden, tiden...

    SvaraRadera