måndag 6 december 2010

Julbocken och luftgitarr

Min tid som föräldraledig är härmed över. Det är så klart ett helt naturligt steg men det gör det inte mindre läskigt. Jag gör mitt yttersta för att hålla huvudet kallt trots känslan av att vara på väg in i en centrifug.

Tur att barnen tar ner mig på jorden, så att jag istället kan fundera kring julens stora frågor. Som till exempel: Ska julbocken- inhandlad på efter-jul-rea på Konsum för några år sedan- klara ännu en jul i barnens våld?

Eller: Hur ska jag få ihop julklappskalendern utan att stressas ihjäl av hitta små, inte för dyra, inte onödiga, lagom pedagogiska, barnvänliga leksaker till tre barn? Leksaker som dessutom ska slås in och hängas upp? Detta utan att helt ruinera familjen och reta upp maken än mer? Han som redan "avsatt sig allt ansvar" efter fjolåret då sonen tjongade iväg alla presenterna i väggen.
- Men mamma, du måste ju fatta att jag inte vill ha en smurf! (OBS, smurfen var en av de dyrare sakerna i fjolårets kalender).

Ja, ja... Försöker att inte tänka så mycket utan njuter istället av att se tre pyjamasklädda barn spela luftgitarr framför Bolibompa.

Och nu - en veckas semester i lite varmare (förhoppningsvis) klimat. Carpe diem. Om en vecka börjar allvaret.

1 kommentar: